پرینتر جوهر افشان چیست و چگونه کار می کند؟
تاریخ : جمعه 14 مهر 1402
نویسنده : khoram

چاپگر جوهر افشان چیست و چگونه کار می کند؟

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی، دستگاه هایی طراحی و ساخته شده است که بر امور اداری تأثیرگذار بوده است. چاپگر جوهر افشان یکی از دستگاه های ذکر شده است که یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین چاپگرها می باشد. در مقاله چاپگر جوهر افشان چیست؟ ما در آوای فرهنگ آریا می خواهیم به طور مفصل و جامع در مورد این دستگاه با شما صحبت کنیم. از تاریخچه ساخت و استفاده از این دستگاه تا بهترین نمونه های موجود در بازار. اگر قصد خرید چاپگر را دارید و هنوز شک دارید که کدام چاپگر برای شما بهترین است، این مقاله را از دست ندهید!

تاریخچه چاپگرهای جوهرافشان

تاریخچه و اولین استفاده از چاپ جوهر به دهه 1950 برمی گردد. در دهه 1970، چاپگرهایی اختراع و فروخته شدند که می توانستند انواع تصاویر و اسناد با وضوح بالا را چاپ کنند. اپسون، اچ پی و کانن از جمله شرکت هایی هستند که نقش مهمی در توسعه و تکامل چاپ جوهر افشان داشته اند.

چاپگر جوهر افشان چیست؟

با توجه به ویژگی هایی که ارائه می دهند، این پرینترها در مقایسه با پرینترهای ماتریس نقطه ای بسیار ارزان تر هستند و این دقیقاً همان چالشی است که اپسون، اچ پی و کانن همیشه با آن مواجه بوده اند و در حال تلاش برای آن هستند. برندهای فوق معتقد بودند که اگر مردم پرینترهای جوهرافشان نخرند، بهتر است پرینترهای ماتریس نقطه ای بخرند!

به همین دلیل است که توسعه و طراحی چاپگرهای جوهرافشان بیش از ده سال طول کشید. البته کارایی این دستگاه تنها مشکلی نیست که متخصصان کانن و اچ پی در این سال ها روی آن کار کرده اند، بلکه بهبود کیفیت چاپ و کنترل جریان جوهر در کاغذ یکی از بزرگترین مشکلات بود. که بالا آمد در طول فرآیند توسعه این واحد مورد بحث قرار گرفت.

تکنولوژی چاپ جوهر افشان

در طول دو دهه گذشته، تحلیلگران اشاره کرده اند که فناوری چاپ دیجیتال تغییرات مثبتی را تجربه کرده است. جالب است بدانید فناوری چاپ جوهرافشان در دنیا در این سال ها سالانه ۱۱ درصد رشد داشته است که این امر به پیشرفت کیفیت و انواع جوهر بستگی دارد. در مورد توسعه این فناوری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جوهرهای پایه آب به گونه ای تولید می شوند که می توان از آنها در چاپ گرافیکی با فرمت بزرگ استفاده کرد.

این فرآیند همچنین جوهرهای رنگدانه ای مبتنی بر آب را معرفی کرد که می توان از آنها برای افزایش دوام و ماندگاری بهتر چاپ استفاده کرد.

محدوده جوهر استفاده شده در این دستگاه نیز بهبود یافته است. بنابراین امروزه چاپ دیجیتال عکس بر روی چاپگر جوهرافشان با پوشش رنگی بهتر نسبت به گذشته انجام می شود.

جوهرهای رنگدانه مبتنی بر حلال نیز برای بهبود کیفیت تصویر معرفی شدند.

علاوه بر موارد فوق، الیاف قابل درمان با اشعه ماوراء بنفش نیز تولید و به فروش می رسد.

اجزا و قطعات پرینترهای جوهرافشان

سر چاپگر جوهرافشان

هد چاپگر مهمترین و مهم ترین قسمت دستگاه است که هسته اصلی چاپگر جوهرافشان محسوب می شود. هد چاپگر مجموعه‌ای از نازل‌ها است که مسئول پخش قطرات جوهر روی کاغذ هستند. لازم به ذکر است که تعداد و اندازه نازل ها بر کیفیت و وضوح تصویر یا تصویر چاپ شده تاثیر می گذارد.

سیستم تامین جوهر

سیستم تامین جوهر در این دستگاه ممکن است بسته به نوع کارتریج چاپ یا سیستم تامین جوهر پیوسته (CISS) متفاوت باشد. کارتریج های جوهر نیز بسته به برند سازنده و مدل چاپگر جوهر افشان انواع مختلفی دارند. در اکثر چاپگرهای جوهر افشان، 4 عدد از این کارتریج ها وجود دارد که هر کدام دارای سه رنگ اصلی قرمز، سبز، آبی و مشکی هستند.

سیستم تامین جوهر پیوسته (CIS) که با نام‌های سیستم تامین جوهر پیوسته (CISS)، سیستم جریان پیوسته (CFS) یا سیستم پر کردن خودکار جوهر (AIRS) نیز شناخته می‌شود، راه دیگری برای ارائه مقادیر زیادی جوهر مایع برای چاپ است. سر. . استفاده از این سیستم یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای کاهش هزینه های چاپ است.

سیستم حرکت سر چاپگر جوهرافشان (استپر موتور)

حرکت سیستم هد در طول کاغذ توسط یک استپر موتور انجام می شود. در واقع با این موتور هد چاپگر با دقت بهتر و خطای کمتری روی سطح کاغذی که قرار است چاپ شود حرکت خواهد کرد.

کمربند

هد توسط یک تسمه به استپر موتور متصل می شود و با حرکت موتور تسمه، سیستم هد چاپگر نیز حرکت می کند. توجه به این نکته ضروری است که این مکانیسم در چاپگرهای ماتریس نقطه ای موجود است.

نوار تثبیت کننده

سیستم سر از یک تثبیت کننده برای اطمینان از پایداری سر استفاده می کند.

انواع پرینترهای جوهرافشان

به طور کلی پرینترهای جوهرافشان را می توان با توجه به نوع استفاده به دو نوع اداری ( خانگی) و صنعتی تقسیم کرد. تفاوت اصلی این دو نوع در فرآیند چاپ است. در محصولات اداری و خانگی، هم سر و هم کاغذ در طول فرآیند چاپ حرکت می کنند. اما با چاپگرهای جوهرافشان صنعتی، هد ثابت شده و کاغذ حرکت خواهد کرد.

اگر قصد خرید چاپگر برای مصارف خانگی را دارید، توصیه می کنیم به سراغ چاپگر جوهرافشان بروید. زیرا این دستگاه تصاویر را با کیفیت و وضوح بسیار بالا چاپ می کند و در تطبیق رنگ بهترین عملکرد را دارد. علاوه بر این، این چاپگر می تواند بر روی انواع کاغذ چاپ کند. چاپگرهای جوهر افشان صنعتی در خطوط تولید صنعتی استفاده می شوند.

برندهای برتر و صاحبان فناوری جوهرافشان

چاپگر جوهرافشان کانن

برند محبوب کانن در سال 1937 فعالیت خود را در زمینه دوربین عکاسی آغاز کرد. دستگاه های کپی و پرینترهای کامپیوتری دوربین های دیجیتال و دوربین های تک لنز رفلکس و اسکنرهای ویدئویی این برند پیشرو در صنعت چاپ است. دفتر مرکزی کانن در توکیو قرار دارد. و این شرکت با ارائه راهکارهای جدید به یک ابرقدرت در این صنعت تبدیل شده است. و فناوری چاپ جوهر افشان با استفاده از روش های جدید و کارآمد توسط یکی از مهندسان Canon به نام Ichiro Endo ابداع شد و معرفی این فناوری باعث شد Canon به یک برند پیشگام در این زمینه تبدیل شود.

Printa I'm Inket I'm Epson

یکی دیگر از شرکت های بزرگ فعال در تولید چاپگرهای جوهرافشان اپسون است که شهرت خود را مدیون پرینترهایی است که در بازار عرضه کرده است. جالب اینجاست که این شرکت ژاپنی زیرمجموعه سیکو است و در ابتدای فعالیت خود در زمینه ساعت سازی محصولات بی نظیری را عرضه می کرد. پس از معرفی اولین چاپگر جوهر افشان رنگی با وضوح و کیفیت بالا در سال 1994، اپسون به یکی از بزرگترین و محبوب ترین برندهای این دستگاه تبدیل شد.

چاپگر جوهر افشان اچ پی

کمتر کسی در فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد که برند HP را نداند! HP یکی از قدیمی ترین برندهای فعال در بخش فناوری است و امروزه به عنوان طراح، سازنده و بازاریاب محصولات نرم افزاری و سخت افزاری فعالیت می کند. پرینترهای جوهرافشان تولید شده توسط HP نیز از نظر کیفیت عملکرد بسیار خوبی دارند و گزینه ایده آلی برای خرید به حساب می آیند.

پرینترهای جوهر افشان تک کاره و چند کاره

چاپگر جوهر افشان یکبار مصرف

همانطور که از نام آن پیداست، این دستگاه ها فقط برای انجام یک کار طراحی شده اند: چاپ. این نوع چاپگرهای جوهرافشان بیشتر برای مصارف خانگی هستند و فقط برای چاپ اسناد، متن و تصاویر روی کاغذ قابل استفاده هستند. ابعاد چاپگر جوهر افشان یکبار مصرف کوچک و جمع و جور است.

چاپگر جوهر افشان چند منظوره

بر خلاف مدل قبلی، پرینتر جوهرافشان چند منظوره دارای ویژگی های فراوان و قابلیت چاپ، کپی، اسکن و فکس است. عموماً این چاپگرها در کارخانه ها و ادارات مورد استفاده قرار می گیرند و می توان از آنها در مناطق بزرگ با نیاز چاپ استفاده کرد. لازم به ذکر است که کیفیت چاپ پرینتر چندکاره بسیار بالا می باشد. از ویژگی های خوب این دستگاه می توان به داشتن پورت کارت حافظه و چاپ بی سیم اشاره کرد.

چاپگر جوهر افشان رنگی و سیاه و سفید

چاپگر جوهر افشان رنگی

همانطور که از نام آن پیداست، کاربران می توانند با کمک این نوع چاپگر، اسناد متنی و گرافیکی را به صورت رنگی چاپ کنند. به طور معمول، پرینترهای جوهر افشان رنگی دارای 4 کارتریج رنگی هستند و گرانتر از مدل های سیاه و سفید هستند.

چاپگرهای جوهر سیاه و سفید

چاپگرهای سیاه و سفید جوهرافشان به کاربران اجازه می دهند اسناد متنی و گرافیکی را به رنگ سیاه چاپ کنند. از آنجایی که تنها رنگ چاپ در این نوع چاپگر سیاه است، از کارتریج استفاده می کند. چاپگرهای سیاه و سفید جوهرافشان ارزان تر از مدل های رنگی هستند.

انواع کارتریج جوهر و مخزن جوهر برای چاپگرهای جوهر افشان

کارتریج و مخزن جوهر دو روش تامین جوهر به دستگاه های چاپگر جوهرافشان برای چاپ تصاویر و اسناد روی کاغذ هستند که هر کدام در بازارهای مختلف موجود هستند.

همیشه برای کارتریج

کارتریج های جوهر افشان در دو دسته رنگ و پیگمنت موجود می باشند و این دسته بر اساس نوع جوهر بین آنها می باشد. یک کارتریج رنگدانه حاوی رنگدانه و یک کارتریج رنگ حاوی مایع رنگی است. لازم به ذکر است که 95 درصد از اجزای اصلی یک کارتریج تونر را آب تشکیل می دهد، در حالی که جوهر تونر یک پودر فشرده در داخل کارتریج است که با آب مخلوط می شود.

پرینترهای جوهر افشان کارتریج جوهر

انواع فروشگاه های اسانس

مخزن جوهر که به نام مخزن جوهر نیز شناخته می شود، بخشی از یک چاپگر جوهر افشان است و می توان آن را با طرح های مختلف خریداری کرد. کارتریج های جوهر سر چاپگر داخلی ندارند و با استفاده از لوله های باریک به سر چاپگر متصل می شوند. لازم به ذکر است که کارتریج مشکی به عنوان کارتریج دائمی یا قابل شارژ نیز شناخته می شود.

انواع مخزن جوهر برای چاپگرهای جوهر افشان

اخرین حرف

در این مقاله از آوای فرهنگ آریا با چاپگر جوهرافشان و مکانیزم آن آشنا می شویم. پرینترهای جوهرافشان یکی از بهترین و پرکاربردترین مدل های چاپگر موجود در بازار هستند که در کاربردهای مختلف خانگی و صنعتی موجود می باشند. یکی از بهترین و معتبرترین برندهای چاپگر جوهرافشان Canon است که از نظر کیفیت و قدرت از رتبه بالایی برخوردار است. برای خرید پرینترهای جوهرافشان کانن می توانید به سایت آوای فرهنگ آریا مراجعه کنید.
بیشتر بخوانید: https://avafarhang.com/what-is-inkjet-printer/




|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید